Fakultät für Geistes- und Kulturwissenschaften

Prof. Dr. Sandra Heinen

Anglistik: Literatur- und Medienwissenschaft

Positionsbeschreibung

  • Erzählforschung (insbes. interkulturelle und transmediale Erzählforschung)
  • Kultur- und Medienwissenschaft (Schwerpunkte in den Bereichen Gender Studies, Postcolonial Studies und Adaptionsforschung)
  • Romantikforschung
  • Postkoloniale Literaturen in englischer Sprache (insbes. indische Literatur)
  • Irish Studies

Neuigkeiten

Guest lecture by Emiritus Professor Peter Kuch (University of Otago, NZ), 5 July 2022, 12-14 h in O.09.36.

International Symposium "Irish Border Narratives" (16-17 June 2022)

New Publication: Walter Macken: Critical Perspectives, edited by Sandra Heinen and Katharina Rennhak. Cork University Press 2022.

Current issue of DIEGESIS: "Why Narratology?"

Postfach

Nr. 03 auf Ebene O.07.

Sprechstunden

Anmeldung über Moodle.

Sekretariat

Verantwortliche Mitarbeiterin ist Annette Düring.

Publikationen (Auswahl)

  • Walter Macken. Critical Perspectives. Cork: Cork University Press 2022. [mit Katharina Rennhak] [Review in The Irish Times]
  • „Introduction: Walter Macken and the Sensations of the ‘Little Man’“. In: Sandra Heinen & Katharina Rennhak (Hrsg.). Walter Macken. Critical Perspectives. Cork: Cork University Press 2022, S. 1-12. [mit Katharina Rennhak]
  • „Looking at Ireland from the Outside: Walter Macken’s Novel of Migration I Am Alone (1949)“. In: Sandra Heinen & Katharina Rennhak (Hrsg.). Walter Macken. Critical Perspectives. Cork: Cork University Press 2022, S. 125-140.
  • „‘It must be wonderful to live in Ireland’: Ralph Nelson’s Film Adaptation of Walter Macken’s Flight of the Doves“. In: Sandra Heinen & Katharina Rennhak (Hrsg.). Walter Macken. Critical Perspectives. Cork: Cork University Press 2022, S. 176-190. [mit Pia Martin-Body­nek]
  • „On Postcolonial Narratology and Reading Postcolonial Texts Narratologically“. In: DIEGESIS. Interdisciplinary E-Journal for Narrative Research / Interdisziplinäres E-Journal für Erzählforschung 10.1 (2021), S. 19-30. Download.
  • „Postcolonial Perspectives“. In: Sebastian Domsch, Dan Hassel-Forrest & Dirk Vanderbeke (Hrsg.): Handbook of Comics and Graphic Narratives. Berlin/New York: de Gruyter 2021, S. 265-287. (https://doi.org/10.1515/9783110446968-014)
  • „Fact, Fiction, and Everything in-between. Strategies of Reader Activation in Postcolonial Graphic Narratives“. In: Astrid Erll & Roy Sommer (Hrsg.): Narrative in Culture. Berlin: de Gruyter 2019, S. 109-128. (https://doi.org/10.1515/9783110654370-007)
  • „Exegesis without Authorial Intention? On the Role of the ‘Author Construct’ in Text Interpretation“. In: Clarissa Breu (Hrsg.): Biblical Exegesis without Authorial Intention? Interdisciplinary Approaches to Authorship and Meaning. Leiden: Brill 2019 (Biblical Interpretation Series), S. 7-23. (https://doi.org/10.1163/9789004379558_003)
  • Narratives of Romanticism: Selected Papers from the Wuppertal Conference of the German Society for English Romanticism. Trier: WVT 2017. [Hrsg. mit Katharina Rennhak]
  • „Narratives of Romanticism: Introduction“. In: Sandra Heinen and Katharina Rennhak (eds.): Narratives of Romanticism: Selected Papers from the Wuppertal Conference of the German Society for English Romanticism. Trier: WVT 2017, S. 7-16. [mit Katharina Rennhak]
  • „Fiction“. In: Ralf Haekel (ed.). Handbook of British Romanticism. Berlin/New York: de Gruyter 2017, S. 218-236. (https://doi.org/10.1515/9783110376692-012)
  • „Women Writers in the Eighteenth-Century and the Romantic Age: Mary Leapor and Charlotte Smith“. In: Sibylle Baumbach, Birgit Neumann, Ansgar Nünning (eds.): A History of British Poetry. Genres – Developments – Model Interpretations. Trier: WVT 2015, S. 191-202.
  • „Benachteiligung als Ermöglichungsfaktor: Zu den Bedingungen weiblicher Autorschaft in der englischen Romantik“. In: Christian Klein & Falko Schnicke (Hrsg.): Intersektionalität und Narratologie. Konzepte – Analysen – Perspektiven. Trier: WVT 2014, S. 121-140.
  • „‘Indigenizing the Comic Book Medium’: Techniques of Storytelling in Indian Graphic Novels“. In: Katrin Röder und Ilse Wischer (Hrsg.). Anglistentag 2012 Potsdam: Proceedings. Trier: WVT 2013, S. 269-283.
  • „Locating National History and National Identity: The Representation of Englishness in Peter Ackroyd’s Thames: A Sacred River (2007)“. In: Heike Buschmann, Merle Tönnies (eds.): Spatial Representations of British Identities. Heidelberg: Winter 2012 (= anglistik & englischunterricht 75), S. 83-96.
  • „Staging Intercultural Encounter in David Greig’s Damascus (2007)“. In: Anja Müller & Clare Wallace (eds.): Cosmotopia. Transnational Identities in David Greig’s Plays. Prag: Litteraria Pragensia 2011, S. 180-195.
  • Narratology in the Age of Cross-Disciplinary Narrative Research. Berlin: de Gruyter 2009. (= Narratologia 20) [Hrsg. mit Roy Sommer]
  • „Introduction: Narratology and Interdisciplinarity“. In: Sandra Heinen, Roy Sommer (eds.). Narratology in the Age of Cross-Disciplinary Narrative Research. Berlin: de Gruyter 2009, S. 1-10. [mit Roy Sommer] (https://doi.org/10.1515/9783110222432)
  • „The Role of Narratology in Narrative Research across the Disciplines“. In: Sandra Heinen, Roy Sommer (eds.). Narratology in the Age of Cross-Disciplinary Narrative Research. Berlin: de Gruyter 2009, S. 193-211. (https://doi.org/10.1515/9783110222432.193)
  • „Gurinder Chadha’s ‘Commodified Hybrid Utopia’: The Programmatic Transculturalism and Culture-specific Audience Address of Bride and Prejudice (2004)“. In: Zeitschrift für Anglistik und Amerikanistik (Themenheft Bollywood and Beyond. Contemporary Indian Cinemas and Globalization, ed. by Thomas Kühn) 57.1 (2009), S. 59-70.
  • „‘I get my culture where I can’. Functions of Intertextuality in Zadie Smith’s On Beauty“. Zeitschrift für Anglistik und Amerikanistik 57.4 (2009), S. 389-402.
  • „Multi-Ethnic Britain on Screen: South Asian Diasporic Experience in Recent Feature Films“. In: Lars Eckstein, Barbara Korte, Ulrike Pirker & Christoph Reinfandt (Hrsg.). Multi-Ethnic Britain 2000+. New Perspectives in Literature, Film and the Arts. Amsterdam: Rodopi 2008, S. 65-78. (https://doi.org/10.1163/9789401206587_006)
  • Literarische Inszenierung von Autorschaft. Geschlechtsspezifische Autorschaftsmodelle in der englischen Romantik. Trier: WVT 2006.
  • „Ken Loach: Land and Freedom, nach George Orwell: Homage to Catalonia (1995/1938)“. In: Bettina Bannasch, Christiane Holm (eds.). Erinnern und Erzählen. Der spani­sche Bürgerkrieg in der deutschen und spanischen Literatur und in den Bildmedien. Tübingen: Narr 2005, S. 507-519.
  • „History and Biography in Die zweite Heimat: Narrative Strategies to Represent the Past“. In: Gaby Allrath, Marion Gymnich (eds.). Narrative Strategies in Television Series. Basingstoke & New York: Palgrave Macmillan 2005, S. 191-210. [mit Stefan Deines] (https://doi.org/10.1057/9780230501003_10)
  • „Diplomatie im interstellaren Austausch: Interkulturelles Lernen mit Star Trek“. In: Roy Sommer, Bruno Zerweck (eds..). Der Fremd­sprachliche Unterricht Englisch 75 (2005). Themenheft Teaching TV, S. 22-28. [mit Anna Barbara Schulz]
  • Krisen des Verstehens um 1800. Würzburg: Königshausen & Neumann 2004. (= Stiftung für Romantikforschung 27) [Hrsg. mit Harald Nehr]
  • „‚The Poet speaks to us in his own person and character‘. Inszenierung von Autorschaft als Lektüreanleitung bei William Wordsworth“. In: Sandra Heinen, Harald Nehr (eds.). Krisen des Verstehens um 1800. Würzburg: Königshausen & Neumann 2004, S. 237-256.
  • „Postmoderne und poststrukturalistische (Dekonstruktionen der) Narratologie“. In: Ansgar Nünning & Vera Nünning (eds.). Neue Ansätze in der Erzähltheorie. Trier: WVT 2002, S. 243-264.
  • „Das Bild des Autors. Überlegungen zum Begriff des ‚impliziten Autors‘ und seines Potentials zur kulturwissenschaftlichen Beschreibung von inszenierter Autorschaft“. In: Sprachkunst 33 (2002), S. 329-345. Download.

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