Fakultät für Geistes- und Kulturwissenschaften

Dr. Constanze Dreßler

Didaktik des Englischen / Teaching English as a Foreign Language

Neuigkeiten

Postfach:
Nr. 02 im roten Metallcontainer auf Ebene O.07.

Sprechstunden im Semester:
Dienstag 14-15 Uhr

nur nach vorheriger Anmeldung unter dressler[at]uni-wuppertal.de

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

CV:

Work experience:

02/2024-
Researcher and lecturer (Akademische Rätin) at University of Wuppertal

08/2023-02/204
Part-time primary school teacher at Elsa-Brändström-Schule, Frankfurt and part-time secondment at the Hesse Department of Education, subdepartment primary school, Head: Anke Hundt

02/2018-07/2023
Full-time primary school teacher at Elsa-Brändström-Schule, Frankfurt

11/2010-10/2013 & 01/2015-04/2016
Research assistant at Justus-Liebig-University, Giessen within the project English from grade 1 onwards PEAK1

08/2009-10/2010
Research assistant at Bremen University

Education:

05/2016-01/2018
Second state examination for teaching in primary school in Frankfurt

2016
Co-tuelle PhD at Justus-Liebig-University, Giessen and Macquarie University, Sydney

PhD student at Justus-Liebig-University, Giessen under the supervision of Prof. Dr. Michael K. Legutke

2003-2009
First state examination for primary school in English, (grades 1-10) German and Religion (grades 1-4) Goethe University, Frankfurt

M.A. in English (TEFL and Linguistics), Pedagogy and Social Sciences Goethe University, Frankfurt

Experiences abroad:

12/2013-12/2014
PhD Student at Macquarie University, Sydney under the supervision of Prof. Dr. Christopher N. Candlin

01/2008-05/2008
Study abroad at St. Mary’s University, Halifax

10/2004-05/2005
Foreign language assistant at different secondary schools in the borough of Solihull, Westmidlands

Internship at different primary schools in Solihull, Birmingham and Warwick, Westmidlands

Publications:

Books:

Dreßler, C. (2018). Nature and Enactment of Tasks for Early English as a Foreign Language Teaching: A Collaborative Research Project with Teachers. Tübingen: Narr.

Edited books:

Berger, M. & Dreßler, C. (Hrsg.) (2017). Autoethnographien zur Professionalisierung des wissenschaftlichen Nachwuchses. Tübingen: Narr.

Dreßler, C. Kolb, A., Kollmann, S. & Legutke, M. K. (Hrsg.) (2016). Herausforderungen Übergang: Kontinuität im Englischunterricht. Braunschweig. Diesterweg.

Book chapters:

Dreßler, C. (2020). Aufgabenbasiertes Arbeiten: Fertigkeiten integrieren. In: Böttger, H. (Hrsg.) Englisch Didaktik für die Grundschule. (6. überarbeitete Auflage). Berlin: Cornelsen: 240-250.

Dreßler, C. (2020). Vom Imitativen zum freien Mini-Dialog. In: Böttger, H. (Hrsg.) Englisch Didaktik für die Grundschule. (6. überarbeitete Auflage). Berlin: Cornelsen: 147-156.

Dreßler, C. (2019). Inszenierungen von Lernaufgaben in der Grundschule. In: Kolb, A. & Legutke, M. K. (Hrsg.) Englisch ab Klasse 1 – Grundlagen für kontinuierliches Fremdsprachenlernen. Tübingen: Narr: 91-116.

Dreßler, C. & Legutke, M. K. (2019) Zur Dynamik kollaborativer Forschung. Das Projekt Englisch ab Klasse 1. In: Kolb, A. & Legutke, M. K. (Hrsg.) Englisch ab Klasse 1 – Grundlagen für kontinuierliches Fremdsprachenlernen. Tübingen: Narr: 21-58.

Berger, M. & Dreßler, C. (2017). Autoethnographie | Fremdsprachendidaktik | Professionalisierungsprozesse. Können Nachwuchswissenschaftler_Innen durch autoethnographische Analysen eigene Professionalisierungsprozesse anstoßen? In: Berger, M. & Dreßler, C. (Hrsg.) Autoethnographien zur Professionalisierung des wissenschaftlichen Nachwuchses. Tübingen: Narr: 13-25.

Dreßler, C. (2017). „Zwei Seelen wohnen, ach in meiner Brust.“ Doing Research With / On Teachers Within a Collaborative Research Project for a Binational PhD. In: Berger, M. & Dreßler, C. (Hrsg.) Autoethnographien zur Professionalisierung des wissenschaftlichen Nachwuchses. Tübingen: Narr: 132-144.

Dreßler, C. & Kolb, A. (2016). Von Klasse 4 nach Klasse 5 – Sprachliches Können sichtbar machen. In: Böttger, H. & Schlüter, N. (Hrsg.) FFF – Fortschritte im Frühen Fremdsprachenlernen: Tagungsband zur 4. FFF-Konferenz. Braunschweig: Westermann: 171-178.

Kolb, A., Dreßler, C., Kollmann, S. & Legutke, M. K. (2016). Das Projekt Englisch ab der 1. Klasse. In: Dreßler, C., Kolb, A., Kollmann, S. & Legutke, M. K. (Hrsg.) Herausforderungen Übergang: Kontinuität im Englischunterricht. Braunschweig: Diesterweg: 6-8.

Dreßler, C. & Kollmann, S. (2016). Übergangsprojekte. In: Dreßler, C., Kolb, A., Kollmann, S. & Legutke, M. K. (Hrsg.) Herausforderungen Übergang: Kontinuität im Englischunterricht. Braunschweig. Diesterweg: 42-50.

Dreßler, C., Kollmann, S. & Legutke, M. K. (2016). Show what you know – show what you can do. Zur Arbeit mit Schätzen. In: Dreßler, C., Kolb, A., Kollmann, S. & Legutke, M. K. (Hrsg.) Herausforderungen Übergang: Kontinuität im Englischunterricht. Braunschweig. Diesterweg: 30-41.

Dreßler, C. & Kollmann, S. (2016). Wo stehen die Kinder am Ende der 4. Klasse? Stufenprofil und Lernaufgaben. In: Dreßler, C., Kolb, A., Kollmann, S. & Legutke, M. K. (Hrsg.) Herausforderungen Übergang: Kontinuität im Englischunterricht. Braunschweig. Diesterweg: 14-29.

Dreßler, C. (2012). Aufgabengestütztes Lernen im Englischunterricht der Grundschule. In: Böttger, H. &
Schlüter, N. (Hrsg.) Fortschritte im Frühen Fremdsprachenlernen. Ausgewählte Tagungsbeiträge 3.FFF-Konferenz Eichstätt 2011. München: Domino: 53-60.

Dreßler, C. (2012). Vom Imitativen zum ersten freien Minivortrag. In: Böttger, H. (Hrsg.) Englisch Didaktik für die Grundschule. Berlin: Cornelsen: 123-131.

Dreßler, C. (2012). Aufgabenbasiertes Arbeiten: Fertigkeiten integrieren. In: Böttger, H. (Hrsg.) Englisch Didaktik für die Grundschule. Berlin: Cornelsen: 227-236.

Articles:

Elis, Franziska & Dreßler, C. (erscheint). Ready for take-off! Der Fremdsprachliche Unterricht Englisch, 188; 2-7.

Dreßler, C. (2024). Today is Monday. Wortschatzarbeit im Englischgrundschulunterricht. Grundschule Englisch, 86 (1. Quartal); 12-15.

Dreßler, C. (2015). Australia. Why and How to Teach. Grundschule Englisch, 52 (3. Quartal); 4-5.

Dreßler, C. (2012). Where I work well. Lernumgebungen gestalten und ausschöpfen. Grundschulmagazin Englisch, 3; 7-8.

Dreßler, C. & Schmidt, T. (2011). Multiculturalism in Canada. Praxis Englisch, 6; 40-43.

Other:

Das eigene Schema hat sich verändert. Erfahrungsberichte von Teilnehmer:innen an AiSCHU (2021). Pädagogik 10/2021: 23- 27. à Dreßler, C. (2021). Einmal kurz innehalten, das Gehirn mit Sauerstoff versorgen und gezielt an schöne Dinge denken. Pädagogik 10/2021; 25.
 

Research interests:

Within the collaborative research project PEAK 1, we worked on how to teach English in early grades within a TBLT framework. In addition, we researched the transition from primary school to secondary school with the help of bridging tasks. The participating teachers came from several primary and secondary schools in an urban area in Germany. They attended monthly meetings in which we investigated general early FLT practices and principles with a focus on speaking skills in primary school. We learnt from each other and with each other. The research team critically reflected upon the research collaboration and addressed aspects of change and power dynamics.

In my dissertation, I focused on how tasks need to be enacted so that they can emerge and English is used as a means of communication. I employed a multi-perspectived and inter‐discursive research agenda (Crichton and Candlin, 2010) and analyzed data mainly with mediated discourse analysis (Scollon, 2001) and multimodal interaction analysis (Norris, 2004).

The participation in David Nunan’s master class on autoethnography for graduate students at the international graduate centre for the study of culture (GCSC), Giessen prompted a journey on how junior researchers can work on their professional development with the help of autoethnography.

Participation in research projects:

PEAK1 – Projekt Englisch ab Klasse 1 (English from grade 1 onwards) 2010-2016

Weitere Infos über #UniWuppertal: